Zaterdag 6 januari 2018

WE BLIJVEN DE WERELD KAPOT VLIEGEN MET DIT KABINET

Hoe zwak de oudejaarsconference van Youp van ’t Hek (voor zijn doen) dan ook geweest mag zijn, met zijn vaststelling dat ‘we’ ook in 2018 de wereld kapot blijven vliegen, sloeg hij een van de meest gevoelige spijkers waar ‘we’ als samenleving al zo lang mee kampen wel keihard op zijn kop. Wat mij betreft had hij ook dat andere grote probleem, de alsmaar voortwoekerende menselijke voortplanting overal ter wereld terwijl we met 7,5 miljard exemplaren al veel te ruim vertegenwoordigd zijn op de aardbol, mogen aansnijden. Maar als die ene rake opmerking over ons misselijk makende vlieggedrag dezelfde impact had gekregen als zijn doodvonnis van weleer over het Bucklerbier, dan was zijn zwakke optreden als geheel Youp graag vergeven geweest. 
Youps slotconstatering dat hij er eigenlijk niet meer toe doet, ontkrachtte zijn stellingname bij voorbaat. De Nederlandse samenleving is sinds het tweede stadhouderloze tijdperk qua mentaliteit niet veel opgeschoten. In die tijd (1702-1747), waarover  geschiedenisboekjes nauwelijks een zinnig woord weten te schrijven, werd er over van alles en nog wat gediscussieerd, maar na elk ‘goed’ gesprek vulden de heren nogmaals hun glas, deden een plas en alles bleef zoals het was. Youp zal met zijn kritiek op het vliegverkeer de maatschappij niet in beweging zetten. De nazaten van de heren van weleer waren het er over eens dat de televisie weer niet veel was op oudejaar, draaiden Youp vervolgens voortijdig weg en begonnen een smakelijk gesprek over hun komende, zonnige  (vlieg)vakanties.  Het bedrijfsleven en de politiek zal hen geen strobreed in de weg leggen, vanaf het overvolle Schiphol kunnen ‘we’ straks dankzij de komst van prijsvechter Norwegian Air voor slechts 200 euro (enkele reis) naar New York vliegen. Voor de krapte op Schiphol heeft het kabinet Mark Rutte 3 ook al een konijn uit de hoed getoverd. Ondanks dat de plannen op enorme weerstand stuiten bij de burgers die dit straks lijdzaam moeten ondergaan, houdt de regeringscoalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie  vooralsnog vast aan de geplande uitbreiding van Lelystad Airport. De CU ligt nu dankzij kamerlid Eppo Bruins wat dwars, maar te vrezen valt dat de kleinste regeringspartner wordt overschreeuwd door de VVD. Die heeft via kamerlid Remco Dijkstra al laten weten dat ‘het belang van de luchtvaart voor Nederland heel groot is en dat Schiphol en Lelystad onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn’. Minister Cora van Nieuwenhuizen (eveneens VVD) probeert via een geactualiseerde milieueffectrapportage een opening te creëren. Hoe die ‘opening’ eruit gaat zien, wordt pas in het voorjaar duidelijk. Maar als de politiek en de maatschappij  niet inzien dat er draconische maatregelen nodig zijn om Moeder Aarde te redden, zoals een verbod op menselijke voortplanting wereldwijd en terugdringing van particulier vlieg- en autoverkeer kunnen we naar verwachting nog circa veertig jaar onze huidige levensstijl voortzetten, maar dan is de koek ook helemaal op. Misschien zal een enkeling dan nog eens terugdenken aan de wijze raad van Youp van ’t Hek geuit op de drempel van 2017, om dan te berusten in de verzuchting: Nu doet echt helemaal niets er meer toe!