Donderdag 30 december 2021

DEFECT MONDKAPJE VEROORZAAKT PANIEK IN DE ALDI

Een ogenschijnlijk rustige donderdagochtend. Ook deze dag zijn weer grote massa's afgereisd naar Antwerpen. Een direct gevolg van de kortzichtigheid van het op zijn tandvlees lopende kabinet Rutte 3. Zou er dan niemand binnen dat crisisteam op de gedachte zijn gekomen dat een volledige lockdown leidt tot een enorme uittocht van mensen die 'nog effe lekker willen gaan shoppen', tot tandenknarsend ongenoegen van Nederlandse neringdoenden die slechts machteloos kunnen toekijken, met de handen onder de benen.

 

Anderen, voornamelijk senioren, die geen zin hebben in het schrikbeeld van overvolle treinen en parkeerterreinen bij onze zuiderburen, maken van de gelegenheid gebruik om nog een keer boodschappen te doen in het zo vervloekte jaar 2021 dat alleen maar ellende en narigheid heeft gebracht. Zo ook in deze ALDI-supermarkt. De betrekkelijke stilte wordt echter ruw verstoord door een luide gil. Een dergelijk harde schreeuw duidt op paniek of kan daar ontegenzeggelijk toe leiden. De ogen van de klantenschare richten zich als één front op de rij kassa's, met grote waarschijnlijkheid de bron van deze verstoring van het donderdagochtendritme. Een oude vrouw die bijna aan de beurt was, wijst verschrikt op het gedeeltelijk ontblote gezicht van de dame voor haar die verwoede pogingen onderneemt om haar mondkapje weer in het gareel te brengen. Dat is onbegonnen werk, want een van de touwtjes die zojuist nog om haar rechteroord zat gedrapeerd, is letterlijk bezweken onder de enorme druk van het vleselijk gevaarte dat zich niet langer in toom liet houden. Wat onbeholpen probeert de onfortuinlijke klant het mondkapje met haar ene hand voor haar gezicht te houden, terwijl de andere hand de ingeslagen boodschappen van de band weer naar het winkelwagentje verplaatst. Omdat de ALDI een nogal onhandig kassasysteem hanteert, neemt dat proces nogal wat tijd in beslag. Het probleem is dat de caissiere de ingeslagen waren vliegensvlug de computer laat passeren, een tempo dat slechts weinigen aan afrekenzijde kunnen bijbenen, met als gevolg dat de goederen zich ophopen op het plateautje aan de andere zijde van de kassa. Pas wanneer de klant de boel weer in het karretje of een tas heeft gedeponeerd, komt er ruimte om het proces met een andere klant te kunnen vervolgen. Waarom geen schuivensysteem gehanteerd?, zoals bij de Jumbo en de AH, vraag je je dan als logisch denker af. Dat gaat een stuk sneller. Bij iedere één op één handeling ontmoet de blik van de vrouw, die inmiddels rood/pimpelpaars is aangelopen, die van de cassiere die allerminst geamuseerd toekijkt van achter haar veiligheidsschermpje. 'Voortaan een reservekapje meenemen', sist ze bij het afrekenen. Om er nauwelijks hoorbaar aan toe te voegen: contant geld, ook dat nog.

 


Dinsdag 28 december 2021

TOEN 'MEEDOEN AAN DE SAMENLEVING' ILLEGALE ARBEID WERD

Een triest en diep deprimerend bericht in de krant. Tijdens een controle is op de Markt in Roosendaal een kapper betrapt die achter een gesloten rolluik nog aan het knippen was. Een nieuwtje om je (wellicht laatste) haren uit je hoofd te trekken. Slechts twee van de vele kappers die ooit op de Markt actief waren, hebben de coronastorm tot dusver overleefd. Dus de 'dader' laat zich gemakkelijk raden. De ondernemer moest zijn illegale arbeid bekopen met een officiële waarschuwing. Als hij nog een keer wordt betrapt ( op het verdienen van zijn brood met eerlijke arbeid) krijgt hij een boete van 5000 euro aan zijn broek. Kappers oefenen een zogeheten contactberoep uit. Onder het huidige coronaregime is knippen dus niet toegestaan.

 

Net als zijn lotgenoten kreeg de kapper zaterdagavond in een haastig ingelaste persconferentie uit de mond van premier Mark Rutte te horen dat zijn bedrijf al met ingang van de volgende ochtend op slot moest. Rutte danste weer eens naar de pijpen van het RIVM dat er al zo vaak naast had gezeten. Dezelfde Rutte die in een niet al te ver verleden zijn bewondering uitsprak voor de allochtone zelfstandigen die met hun noeste arbeid 'volop participeerden in de samenleving'. Het kan heel snel verkeren.

 

Burgemeester Han van Midden kon de pijn ook al niet verzachten voor de gefrustreerde kapper, hoewel hij 'best te doen heeft met de ondernemers'. 'Maar'zo voegde hij eraan toe 'Dit kan gewoon niet'. Zoals Rutte al vanaf het begin van de crisis naar de pijpen van het RIVM danst, zo zijn de burgemeesters gedwongen om de decreten uit het Haagse torentje te respecteren en na te leven. Coronabeleid zou sowieso een gemeentelijke aangelegenheid moeten zijn. Han van Midden heeft met eigen ogen kunnen zien hoe de coronamaatregelen van onder meer De Kring goed uitpakten. Maar dat neemt niet weg dat de burgemeesters net als alle andere politici en de elkaar constant tegensprekende virologen een gebaar van solidariteit richting (kleine) ondernemers kunnen maken. De eergisteren overleden Griekse oud-president Karolos Papoulias weigerde gedurende de economische crisis die Griekenland tijdens zijn ambtstermijn (2005-2015) teisterde salaris te ontvangen. Laat hem als voorbeeld dienen voor bij voorbeeld al die virologen en politici die hartstochtelijk pleiten voor vergaande lockdownmaatregelen in de veilige wetenschap dat zij daar zelf geen financieel nadeel van ondervinden. Het oprichten van een solidariteitsfonds gevuld met geoormerkte bedragen vanuit politieke- en virologenhoek zou een mooie- en terechte eerste stap zijn. Wie durft?

 

Tot op heden heeft de nieuwe coronavariant omikron niet geleid tot extra ziekenhuisopnames. Dat maakt de situatie nog triester. Maar natuurlijk had het kabinet al lang speciale coronaziekenhuizen moeten inrichten. Er staat er notabene een leeg in de provincie Utrecht als gevolg van een flater van voormalig minister Bruno Bruins. Tegen beter weten in hanteert Rutte nog steeds de kaasschaafmethode, terwijl maatwerk dringend geboden is. Met een gezichtsmasker (nadrukkelijk geen mondkapje) voor zowel de klant als de kapper, had deze Roosendaalse knipdeskundige zijn werk en zijn bedrijfje gewoon kunnen voortzetten. Het aantal besmettingen zegt op zich niets, daar moeten we mee leren leven, zoals we ook met het griepvirus hebben gedaan. Alleen het aantal ziekenhuisopnames telt. Een maatschappij waarin het verboden is om op eerlijke wijze inkomen te verwerven, deugt per saldo al niet. Maar helaas is het zo goed als zeker dat we nog een regeringsperiode met de RIVM-buikspreekpop Mark Rutte zitten opgescheept.

Maandag 27 december 2021

KON JE HET THEATER MAAR OP STRAAT ZETTEN

Als de klanten niet naar mijn winkel mogen komen, dan komt mijn winkel gewoon naar de mensen. Zo reageerde een slimme neringdoende in West-Brabant op de kortzichtige lockdown politiek van Rutte & Co. Hij vroeg een vergunning aan voor de wekelijkse marktdagen en zette zijn handel letterlijk voor zijn winkel op straat. Dat leverde hem heel wat leuke reacties en publiciteit op. Dat zou wellicht ook een alternatief kunnen zijn voor de theatervoorstellingen die nu noodgedwongen tot minstens 14 januari in de kast moeten blijven. Helaas leent de temperatuur zich daar momenteel niet voor. Alle bezoekers, zittend op een bankje in het Vrouwenhof van een brandende fakkel voorzien, is niet bepaald een handige oplossing.
Hoe hartverwarmend het gebodene ook moge zijn, het is onder deze omstandigheden vechten tegen de bierkaai. Burgemeester Depla van Breda heeft gesuggereerd om diverse grote activiteiten van zijn winterse ankers te lichten en te verplaatsen naar de zomerperiode. Het carnaval zou wat hem betreft daar best voor in aanmerking komen. Een suggestie die hem door de fundamentalisten onder de carnavalsvierders die hechten aan traditie niet bepaald in dank werd afgenomen. Voor het theater is daar misschien wel iets voor te zeggen. De Kring heeft in de afgelopen zomerperiode aangetoond dat het Vrouwenhof zich daar goed voor leent, waarom het aantal (matinee)voorstellingen aldaar dus niet structureel uitgebreid? Iets om over na te denken wellicht? De decors komen doorgaans ook in de open lucht goed tot hun recht. Daarnaast lijkt het me best leuk om het Priense Swaree eens onder de blote hemel te mogen beleven. Daardoor kan het capaciteitsprobleem ook worden aangepakt. Zet een groot videoscherm elders in het park, naar het voorbeeld van 'Last Night of the Proms', vraag daar een bescheiden toegangsprijs voor en je hebt er een mooi evenement bij. Zeker indien daar wat omlijstende activiteiten aan worden toegevoegd. Bovendien hoeft het geen en/of-verhaal te zijn, en/en kan even goed van toepassing zijn.

Maandag 20 december 2021

GEEF DE BURGEMEESTER DE REGIE IN DE BOOSTERCAMPAGNE

Het was een wart macaber gezicht. Al die Ollanders die zondagmiddag dolend door het gezellige centrum van Antwerpen op zoek leken naar een plekje om aan te schuiven bij het laatste avondmaal. Beladen met de laatste kerstinkopen en wellicht het nieuwste coronavirus onder de leden keerden zij laat op de avond terug naar Nederland dat al steeds meer het karakter had gekregen van De Lange Leegte in Veendam. Als Rutte en De Jonge de afgelopen week even logisch hadden nagedacht over de gevolgen van de doldrieste lockdown die zij op zaterdag reeds voor de zondag hadden aangekondigd hadden ze toch wel kunnen weten dat dit massale uitstapje het gevolg zou zijn. Nederlanders zijn immers altijd op een voordeeltje uit, zelfs of zeker voordat ze getroffen worden door het noodlot. Het was ook wel handig geweest indien de Nederlandse regering de lockdown had gecoordineerd met de Belgische overheid. ook daar gaat de komende week waarschijnlijk eveneens de boel slot. Had daar in overleg een gezamenlijke datum voor gekozen, waardoor de vluchtwegen over en weer afgesloten waren geweest. Maar helaas, Rutte en Co verkozen het weer eens om als buikspreekpop van het RIVM te fungeren. Regeren heet synoniem te zijn voor vooruitzien.
Bij het uitbreken van de crisis in maart 2020 had het kabinet Rutte direct flink in extra zorgvoorzieningen moeten investeren. Met de opening van speciale coronaziekenhuizen en in allerijl opgeleid personeel had de regering een hoop ellende kunnen voorkomen. De normale zorg in de normale ziekenhuizen had dan normaal door kunnen gaan en ook had de economie normaal kunnen blijven door draaien. Maar helaas, kortzichtigheid was weer eens troef, het volk is nu radeloos, redeloos en reddeloos tegelijk. Het wachten is nu waarschijnlijk tevergeefs op degene die bij machte is deze verschrikkelijke nachtmerrie uit te blazen.

 

Een dag later, maandag, roeptoetert Hugo de Jonge dat nu ook de categorie vijftig plus een boosterprik kan halen. Waar, zegt hij er helaas niet bij. De GGD's blijken weer eens niet op zo'n zware taak berekend te zijn. Niet zo verwonderlijk dat organiseren niet bepaald de sterkste kant is van deze medische instelling. De GGD is er om zorg te verlenen en niet om operaties van deze schaal te realiseren. De telefoonlijnen zijn zo overbelast dat het onbegonnen werk is om via die weg een afspraak te maken voor de boosterprik, waarvan het nog geheel niet duidelijk is of deze wel (voldoende) bescherming biedt tegen het nieuwe virus en of het geen bijwerkingen heeft. Maak in dat geval een afspraak via internet, voegt De Jonge er nog aan toe. Een loos advies in de praktijk. Voor velen is dat een computerbrug te ver. Met name de vragen over de DIGID stelt menigeen voor onoverkomelijke problemen. Ik kom regelmatig zeventigers en zelfs tachtigers tegen die geen idee hebben waar ze nu aan toe zijn. De eerste twee prikken werd bij veel oudere burgers gezet door de huisartsen. Waarom niet wederom voor deze veilige- en doelmatige weg gekozen?

 

Vraag de burgers niet om naar de priklokaties te komen, maar laat de priklokaties naar de burgers toekomen. Het samenstellen van wijkteams die elke plaats wijkgericht van de boosterprik komen voorzien, lijk een alleszins redelijk alternatief. Maak dat ruim van tevoren bekend, zodat iedereen op zijn beurt de prik tijdig in een rustige omgeving toegediend kan krijgen. Kies daarnaast voor extra priklokaties naast de zogeheten essentiele winkelvoorzieningen, zoals supermarkten en drogisterijen. Dat is direct met een veilig gevoel boodschappen doen. Rutte en De Jonge staan te ver van de materie en de realiteit af om dit efficiënt te regelen. Net als de GGD's. Laat de burgemeester daarom de regie van de boostercampagne overnemen. Korte lijnen werken in tijden van crisis het best. Haast is wel geboden.

Vrijdag 17 december 2021

AMALIA KAN NU LATEN ZIEN HOE HET WEL MOET

Jules de Corte had een vooruitziende blik. Het wordt nu wel tijd voor een geactualiseerde versie van zijn lied 'Hallo koning onbenul'. Koning Beetje Dom heeft daar zelf meer dan genoeg munitie voor aangedragen. Amalia weet nu in ieder geval hoe het niet moet. Nu ze achttien is, kan ze vaderlief laten zien hoe het wel moet door te doen wat haar vader en oma Beatrix altijd fanatiek hebben geweigerd, namelijk een DNA-test ondergaan. Zoals bekend worden de geluiden dat Willem III niet de biologische vader van Wilhelmina is steeds sterker. Zie ook de serie 'Wij Alexander'. De grondwet is daar echter heel duidelijk over. Alleen bloedverwanten van koning Willem 1 komen in aanmerking voor de troon en de kroon. Amalia kan dus met een simpele test aan alle twijfels een einde maken. Als de test negatief uitpakt, kan dat uiteraard verstrekkende gevolgen hebben voor de Oranjes en ons staatsbestel. Wellicht tot een terugkeer naar de republiek. Wilhelmina trad in 1898 op haar achttiende aan. Nu Amalia dezelfde leeftijd heeft bereikt, kan ze eveneens geschiedenis schrijven, zij het op een heel andere wijze. Ik zou weleens willen weten hoe dat gaat uitpakken.

 

Hallo koning Onbenul
Jij hoogste man van staat
He, he koning Flauwekul
Ik ben toch zo benieuwd
Hoe het vandaag weer met jou gaat

 

 

Ik zie jou bijna elke dag waar ik mij keer of wend
Bij voorspoed of bij tegenslag, ik weet dat jij er bent
In de huizen van de mensen
Langs de weg en op de straat
Uitgestald aan alle kanten
Helemaal ten voeten uit
Zodat ik wel moet herhalen
Halen

 

Hallo koning Onbenul
Het is toch al te mal
He, he koning Flauwekul
Ik kan mijn kont niet keren
Of ik zie jou overal

 

 

Jij brokstuk personality, success by night and day
Te horen op de radio, te zien op de TV
Zondags in de weekendkerken
Zing jij de gemeente voor
Religieuze wiegeliedjes
“In de hemel is geen bier”
Maar wie weet wel wat te roken
Roken

 

Hallo, koning Onbenul
Zeg op hoe jij dat doet
He, he koning Flauwekul
Om ons te laten blazen
In jouw plastic bus met roet

 


Donderdag 16 december 2021

KONINGSHUIS HEEFT WEDEROM LAK AAN DE CORONAREGELS

Een ezel placht zich niet twee keer aan dezelfde steen te stoten. Het koningshuis daarentegen is hard bezig om daar een gewoonte van te maken. Ze zijn nu allemaal wel een beetje dom geweest. Kroonprinses Amalia heeft het advies voor het maximumaantal gasten overschreden bij het feestje voor haar 18de verjaardag. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst had ze 21 gasten uitgenodigd, terwijl het dringende overheidsadvies niet meer dan 4 personen buiten het eigen huishouden is.

 

Bronnen spreken tegen De Telegraaf over een feest met ongeveer 100 aanwezigen. De Rijksvoorlichtingsdienst houdt het op 21 gasten. De koning heeft demissionair premier Mark Rutte laten weten dat het 'bij nader inzien niet goed was om dit zo te organiseren'.

 

“Ik snap dat je als vader en moeder wil dat je 18-jarige dochter haar verjaardag kan vieren, zeker haar 18de verjaardag. Maar voor een staatshoofd dat zo diep door het stof moest dat-ie er zelfs een tv-toespraak aan moest wijden, is dit een heel onverstandige gang van zaken", zegt Koninklijk Huis-verslaggever Sander Paulus. "Veel Nederlanders worstelen met de coronaregels, zeker nu met de feestdagen, maar de koning kan zich daarin wat minder permitteren. Hij is toch het staatshoofd en dat maakt hem anders dan alle andere Nederlanders.”

 

De RVD en Rutte beklemtonen dat alle gasten gevaccineerd waren en een coronatest hadden gedaan. "Ook hebben zij een gepaste afstand in acht genomen. De familie verkeerde in de overtuiging met deze bijeenkomst buiten en met de genomen voorzorgsmaatregelen op een verantwoorde manier met de corona adviezen om te gaan", aldus Rutte in een brief aan de Tweede Kamer.

 

Al eerder hield de koning zich niet aan de regels. Tijdens een vakantie in Griekenland in augustus vorig jaar gingen Willem-Alexander en koningin Máxima met een restauranthouder op de foto. Het echtpaar hield geen afstand en droeg ook geen mondkapje. Dat kwam omdat ze "in de spontaniteit van het moment" niet goed hadden opgelet.

 

Ook in oktober 2020 kwam het koningspaar onder vuur te liggen. Volgens velen was het onverstandig dat het gezin vakantie ging vieren in Griekenland, terwijl de bevolking juist werd opgeroepen zo min mogelijk te reizen. Hij besloot daarom een paar uur na aankomst weer terug naar huis te vliegen. De koning betuigde daarna spijt in een videoboodschap

 

Afgelopen juni schudde Willem-Alexander handen met een buurtbewoner tijdens een bezoek aan Haagse Marktweg, uitgeroepen tot 'Mooiste Oranjestraat van Nederland'. Verder hield hij geen 1,5 meter afstand.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of koninklijke feestjes in deze tijd uberhaupt wel gepast zijn. 

 


Dinsdag 14 december 2021

CULTUUR IS DE BESTE PLEISTER OP CORONAWONDEN

In de goede oude tijd, toen geluk en theaterbezoek nog heel gewoon was, onthulden burgemeester Jacques Niederer en wethouder Hans Verbraak op het Tongerloplein een bord met het opschrift 'Cultuur verbindt mensen'. Een nuchtere niet van humor ontblote geest had daar een dag later al onder gekalkt 'Welnee, alleen verband verbindt mensen. Jef Rademakers onthulde in 2006 dat zijn moeder Joke vanwege diens DNA-Lezing over Roosendaal hem had toegevoegd: Ik heb begrepen dat je een lezing gaat geven in kunstmaandverband. Ook nu kan de link worden gelegd tussen cultuur en verband, want culturele activiteiten, het liefst zo veel en verschillend mogelijk, vormen de ideale pleister om de vele mentale wonden, veroorzaakt door het niet aflatende coronavirus, enigszins te verzachten.

 

Wie een idee heeft om de gevolgen voor de coronacrisis voor de Roosendaalse samenleving te verminderen of te verzachten, kan aankloppen bij de gemeente. Voor een goed plan is altijd geld, zo benadrukt de gemeenteraad. Wethouder Toine Theunis heeft zowaar een bedrag ad 376.000 euro overgehouden van de 4,7 miljoen die de gemeente uit Den Haag ontvangt om de nadelige gevolgen van de coronapandemie tot 2023 mee op te vangen. Vreemd om geld over te houden van een bedrag dat nog onderweg is, maar daar zullen de burgers van Roosendaal waarschijnlijk niet wakker van liggen. De vraag is nu hoe dat geld het beste besteed kan worden? Welnu, de schouwburgbezoekers zijn de afgelopen twee jaar niet bepaald aan hun trekken gekomen, terwijl het toch relatief gemakkelijk was om alle geplande voorstellingen gewoon door te laten gaan mits de juiste maatregelen waren getroffen en er geinvesteerd was in de basisvoorzieningen. Plexiglas was van meet af aan de meest ultieme oplossing geweest om De Kring volledig coronaproof te maken. Plaats om de twee of drie stoelen een afscherming van plexiglas en de bezoeker hoeft nooit meer te vrezen voor een onbekende, verkouden buurman naast hem. Plexiglas biedt dus ook afdoende bescherming gedurende griepgolven en is derhalve een structurele investering waar De Kring alleen maar plezier en gemak van zal ondervinden. Voer dan wel tegelijkertijd het vrij zitten weer in, net als in de goede oude tijd, zodat niemand gedwongen is om naast mensen plaats te nemen waar hij of zij liever niet naast plaats neemt. Waarschijnlijk is er dan nog een fors bedrag over voor leuke dingen, voorstellingen dus, waar de theaterliefhebbers direct van profiteren. Extra kleinschalige voorstellingen in de kleine zaal waar een artiest in de herfst van zijn leven vertelt (eventueel met hulp van een interviewer) over zijn carriere en gesteund door een pianist een aantal van zijn kunsten nog eens vertoont. In 'I'm an artist' toonde Barrie Stevens afgelopen zondag in dorpshuis Agora in Ruchpen aan hoe leuk dat kan uitpakken. Voeg er wat historische filmbeelden aan toe en je hebt een uitermate onderhoudende matineevoorstelling op de planken staan. De Kring doet er verstandig aan om het accent te verschuiven van avond- naar middagvoorstellingen, want dat biedt alleen maar voordelen. De artiest is 's middags beter uitgerust, net als het publiek, en de straat is op dat moment een stuk veiliger dan 's avonds. De Dinsdagmiddagserie in De Kring heeft bewezen dat daar een groot en vast publiek voor bestaat. Die 376.000 euro zijn dus zeer wel besteed.

 


Maandag 13 december

BARRIE STEVENS SCHETST MOOI PORTRET VAN BARRIE STEVENS

Gewapend met een enorme koffer betreedt Barrie Stevens zondagmiddag het podium van het onlangs geopende dorpshuis Agora in Rucphen. Youp van 't Hek liet zich tijdens een try-out optreden in Fidei et

 

Arti (Geloof en Kunst) in Oudenbosch met extra veel plezier in West-Brabant te spelen. 'Je hebt hier van die heerlijke beloftevolle plaatsen, zoals STAMPERSGAT en RUCPHEN.
Met de opening van Agora, afgelopen vrijdag, is voor het bestuur onder voorzitterschap van Ron van Dorst een lange wens in vervulling gegaan en een belofte gestand gedaan.

 

'We zijn ontzettend blij dat Barrie bereid was om onze openingsvoorstelling voor zijn rekening te nemen. Ik denk...nee, ik weet wel zeker dat alle bezoekers (in verband met corona beperkt tot negentig) terug kijken op een goed gevulde en geslaagde middag. Voor ons als bestuur alle reden om met volle kracht door te gaan, zoals Barrie het zou uitdrukken', lacht Van Dorst, die de artiest en zijn pianist/personal assistent, een fraaie bos bloemen in de armen drukt. Stevens vergeet uiteraard niet om nog een dankwoordje tot het publiek te richten. 'Heel indrukweekend wat jullie hier in korte tijd van de grond hebben weten te krijgen. Alle lof daarvoor. Ik hoop dat een grote keur aan artiesten in de naaste toekomst wat dat betreft in mijn voetsporen zullen treden', aldus de sympathieke artiest.

 

Dat laatste staat wel vast. Van Dorst vertelt enthousiast al weer de nodige ijzers in het vuur te hebben, waaronder een groot aantal regionale talenten. West-Brabant barst in zijn optie van het talent. Hij is gelukkig ze straks een passend podium te kunnen bieden.

 

Als Barrie die grote koffer opent, komen er allemaal attributen te voorschijn die een belangrijke rol in zijn carriere hebben gespeeld. Aan elk voorwerp kleeft wel een mooi en nostalgisch verhaal. Op onderhoudende wijze laat Barrie alle hoogtepunten van zijn leven en enerverende loopbaan de revue passeren. Zijn opstapje in het theater dat in zijn geboorteland Engeland met horten en stoten verloopt. Het programma waarmee hij al enige tijd door het land trekt is 'I'm an artist'. Naast chorograaf en jurylid bij de talentenjacht van Hennie Huisman trad hij ook voor het voetlicht als zanger en toneelspeler. Barrie was/is kortom in alle opzichten een 'artist'. De titel is dus nogal een logische keuze geweest. Veel aandacht is er voor zijn (ontluikende) homoseksualiteit, wat hij altijd voor zijn ouders verborgen heeft weten te houden. Maar diep in zijn hart denkt hij dat ze het wel geweten hebben. De mannenliefde lag in die tijd zeer gevoelig in Engeland en dus ook in zijn geboortestad Londen. Reeds op 17-jarige leeftijd besluit hij zijn levensgeluk te beproeven in Nederland, waar een rolletje in de Snip en Snap-revue het begin is van een carriere die tot op heden in zijn 77e levensjaar nog steeds voortduurt. Zijn 18-jarige relatie met Leen Jongewaard is nog steeds een heel gevoelige noot. Dankzij hem was Barrie al in een vroeg stadium 'glad to be gay'. Met trillende stem vertelt hij het publiek hoe uiteindelijk de klad in de relatie kwam, waarna Barrie koos voor een veel jongere partner. Het kan soms gek lopen in het leven. De relatie met die jongere partner hield niet lang stand. Niet veel later trok die mooie jongen bij Leen in.

 

'Het is al weer 25 jaar geleden dat hij overleed. Juist in deze tijd moet ik veel aan hem denken. Hij was een geweldige baanbrekende cabaretier en wat ik nu sta te doen, is eigenlijk helemaal zijn ding. Misschien heb ik het onbewust van hem overgenomen. Zo jammer dat hij dit allemaal niet meer meemaakt. Wat het voor mij extra triest maakt, is dat Leen zo eenzaam is gestorven. Joggend langs de rijksweg kreeg hij een hartaanval, met dodelijke afloop. Terwijl ik hem nog zo veel te vertellen had. Natuurlijk ben ik blij met alle kansen die ik heb gekregen en benut in het leven, maar het gemis van Leen blijft een pijnlijke open wond. Ik ben nu 77 jaar en ik weet niet hoe lang mij nog gegund is, maar ik weet zeker dat die wond blijft branden tot mijn laatste ademzucht. Barrie heeft al lang geen moeder meer, sinds enkele tijd ook geen vader meer -die op het einde zo hartstochtelijk verlangde om herenigd te worden met mijn moeder', en ook geen partner meer. Toch wil hij graag nog even blijven. Onder meer om deze voorstelling nog een aantal keren te spelen, maar ook om zijn levensmotto 'Vooral doorgaan' zo lang mogelijk in praktijk te brengen. Het zij hem van harte gegund! Bij het verlaten van de zaal hoorde ik iemand terecht opmerken: wat een ontzettend mooi mens'. Dat mooie mens bleef nog even plakken voor een praatje en plaatje met het (veelal diep geraakte) publiek.

 

I'm a Artist - Barrie Stevens. Gezien door Jaap Pleij zondagmiddag 12 december in dorpshuis Agora in Rucphen.

 


Woensdag 8 december 2021

'GRIJS GEDRAAID' BEWEES DAT ER GENOEG ANIMO IS VOOR MATINEEVOORSTELLINGEN IN DE ROOSENDAALSE THEATERS

Grijs was het publiek dinsdagmiddag gemiddeld zeker in schouwburg De Kring. Dit is doorgaans het publiek dat 's avonds liever niet meer op pad gaat -zeker niet in deze unheimische- en donkere tijden- en dat mede daarom de voorkeur geeft aan matineevoorstellingen. Het levende bewijs van die stelling werd geleverd door de productie 'Grijs Gedraaid', een initiatief van Kamera Zuid. Doel van deze reeks concerten, dat zijn aftrap beleefde in Roosendaal, is om het oudere publiek letterlijk in beroering en beweging te brengen. En dat gewoon vanaf de theaterstoeltjes. De benedenzaal van De Kring was praktisch tot de laatste plek gevuld. Vanwege corona was er voldoende ruimte geschapen tussen de bezoekers.

 

Het Strijkorkest van Kamera Zuid opende het concert met een gevarieerd klassiek programma van hoog niveau. Daarna betrad de alom bekende bard Gerard van Maasakkers het podium. 'Hier ben ik thuis' , benadrukte hij direct zijn Brabantse roots. Aansluitend bracht hij diverse nostalgische liedjes over zijn gelukkige- en onbezorgde jeugd ten gehore. bekende liedjes als 'Ritme van de regen, Margrietje, de rozen zullen bloeien en 24 Rozen' werden in een aanstekelijke medley geserveerd. Van Maasakkers sloot zijn bijdrage passend af met een alternatief Brabants volkslied. Balletmeester Andrew Greenwood. nodige het publiek vervolgens uit om vanuit de stoel in beweging te komen. Opstaan was uiteraard uit den boze. Dit onderdeel was mijn inziens wat aan de te lange kant. Liever had ik het orkest nog een paar keer in actie gezien en van Gerard van Maasakkers krijgt natuurlijk geen enkele muziekliefhebber ooit genoeg. De creatieve act aan het slot, waarbij de bezoekers aan het portrettekenen werden gezet, had wat mij betreft beter achterwege kunnen blijven. Zo sluit je geen voorstelling af voor oudere mensen die al zo lang verlangden naar een echt cultureel middagje uit. 'Grijs Gedraaid' is nog te zien op 14 december in De Leest in Waalwijk en op 20 december in het Chasse Theater in Breda. Het is te hopen dat De Kring het aandurft om voorstellingen die vanwege de avondlockdown verplaatst moeten worden eveneens in de middag te programmeren. Er is immers een breed en substantieel publiek voor. Dat heeft Kamerata Zuid met 'Grijs Gedraaid' overduidelijk aangetoond. Bovendien zijn vrijwel alle programma's in de dinsdagmiddagserie nagenoeg uitverkocht. Dat zegt toch ook wel iets. 

 

 

Grijs Gedraaid - Kamerata Zuid. Gezien door Jaap Pleij op dinsdag 7 december in de grote zaal van De Kring.

 


Zondag 5 december 2021

GEROMANTISEERD BEELD VAN AMERIKAANSE NOMADEN

Een goed idee van Cinema Paradiso om 'Nomadland' een hervertoning te gunnen. Deze film van regisseur Chloe Zhao geeft een realistisch maar enigszins geromantiseerd beeld van de keerzijde van de hedendaagse Amerikaanse samenleving. De voorstelling trok zondagochtend behoorlijk wat publiek naar City-Cinema aan de Nieuwstraat. En terecht. 'Nomadland' won de Oscar voor de beste film en dat maakte wellicht nieuwsgierig. Daarnaast was dit het enige culturele uitje dat Roosendaal op deze lome dag te bieden had. Zeker voor Amerikaanse begrippen is dit een zeer rustgevende roadmovie. Er komt gelukkig geen schietwapen aan te pas.

 

In totaal sleepte de film zes nominaties in de wacht waarvan er drie werden verzilverd voor de 93-e editie van de Oscars. De films van Chloé Zhao geven een bijzonder gevoel van beleving. Voor de camera strijkt het mooiste licht – het befaamde golden hour, net na zonsopgang of voor zonsondergang – over de vergane glorie van het Amerikaanse landschap. Het straalt tevens de sfeer uit van de Lucky Luke-albums. Het uitgangspunt van Zhao’s films is om het leven van echte mensen in beeld te brengen. Veelal vergeten groepen die letterlijk aan de randjes van het Amerikaanse landschap leven. Er hoeft maar iets mis te gaan of het wankele evenwicht stort als een kaartenhuis in elkaar. Centraal in de nomadentrek staat de zwaar door het leven getekende Fern (Frances McDormand) Wanneer haar man na een slopende ziekte overlijdt, is er niets meer dat haar nog bindt aan haar in verval geraakte omgeving. Ze verruilt haar huis voor een omgebouwd bestelbusje en kiest voor een nomadisch bestaan op zoek naar werk en iets wat voor een zinvol leven door moet gaan. Dat gaat (soms letterlijk) met vallen opstaan. Overal waar ze komt, weet ze door haar niet aflatende positieve instelling de nodige contacten te leggen, maar die zijn zelden of nooit van van lange duur. Haar zus, uit wiens leven ze lang geleden verdween, wil haar graag een nieuw thuis gunnen. Dat aanbod wijst Fern vriendelijk doch beslist af. Hoe het Fern verder vergaat, komen we niet te weten. De kijker is slechts voor een klein stukje getuige van de (one for the) road die in haar bestaan waarschijnlijk geen einde kent.

 

Nomadland is een bewerking van Jessica Bruders gelijknamige non-fictieboek uit 2017, dat in kaart brengt hoe steeds meer oudere Amerikanen onder de armoedegrens met een busje door het land trekken. McDormand pitchte het boek bij Zhao en mat zichzelf kortstondig ook deze nomadische levensstijl aan. Ze bracht ongeveer een half jaar in haar eigen busje rond en trok door zeven Amerikaanse staten gedurende de opnames van de film. Het levert een bijzonder authentiek beeld op van het leven langs de weg, mede omdat de andere nomaden die ze treft gespeeld worden door niet-professionele acteurs die versies van zichzelf vertolken. Zhao heeft een film afgeleverd waarbij de harde economische realiteit is ingebed in een omgeving vol indrukwekkende landschappen. Dat heeft de regisseur wat kritiek opgeleverd, Zeer onterecht, het is nu eenmaal zoals het is. Wel springt de film wat teveel van de hak op de tak en ook is de montage in het tweede gedeelte soms wat te kort door de bocht.

 


Vrijdag 3 december 2021

WAAR WAS INGRID VAN ENGELSHOVEN AL DIE TIJD?

Het klinkt ongeloofwaardig, maar in het vrijwel leeggelopen kabinet Rutte3 bevindt zich nog steeds een minister van Cultuur. Terwijl chef Mark Rutte de sector zo ongeveer de nek heeft omgedraaid, hield Ingrid van Engelshoven, want zo heet ze, zich waarschijnlijk schuil onder een dikke baksteen. Nog geen gepreveld woordje van verontwaardiging heeft ze over haar gecultiveerde lippen kunnen krijgen toen Rutte en De Jonge als razenden door de porseleinen cultuurkast snelden. Ook toen collega Hugo de Jonge vrolijk en onbezonnen flaterde dat 'mensen die zo nodig cultuur willen beleven maar een DVD-tje moeten opzetten'. Welnu Hugo, degenen die nog over zo'n 'achterhaalde' DVD-speler beschikken zullen jouw 'goede raad' inmiddels hebben opgevolgd voor zover ze daar behoefte aan hadden. We zijn nu weer een aantal maanden verder en je mag aannemen dat die herhalingsoefening inmiddels wel is voltooid. Hoe nu verder met de cultuurbeleving in dit land? Ingrid van Engelshoven zwijgt nog steeds in alle talen, dus wellicht kan jij onderstaand voorstel aan jouw coronapakket toevoegen.

 

Alsof er niets is gebeurd, blijven al die zenders (publiek en commercieel) de gebruikelijke onzinprogramma's uitzenden waarmee Angela De Jong van het AD haar onnozele stukjes vult. Dat kan en moet beter. Ruim bij voorbeeld NPO3 geheel in voor muziek, dans, cabaret, toneel, musical en muziek. Er moeten in de archieven nog zoveel nooit of zelden uitgezonden cultuurproducties opgeslagen liggen dat de cultuurliefhebbers nog maanden en zelfs jaren vooruit kunnen.

 

Deze vrijdagavond is deze zender geheel gereserveerd voor het schaatsen. Wie zit daar nou op te wachten? Dus Hugo, kijk verder dan je neus en je eventuele DVD-speler lang is en gun ons iedere dag onze welverdiende portie cultuurvoedsel. . Natuurlijk weet ik dat jij daar niet echt over gaat, maar werp op zijn minst een balletje op bij de beleidsmakers. Positieve publiciteit is verzekerd. Dan wel!

 

Ergens op internet wordt de vraag opgeworpen waar een minister van cultuur zich nu precies mee bezig houdt. Daar ben ik in het geval van Ingrid van Engelshoven inderdaad heel benieuwd naar.

 


Donderdag 2 december 2021

'GHOSTBUSTER: AFTERLIFE', EEN FILM VOL NOSTALGIE

Wie overdag nog wat cultuur wil snuiven in Roosendaal kan vrijwel alleen nog terecht in City-Cinema aan de Nieuwstraat. Momenteel draait daar de ietwat vreemde familiefilm ‘Ghostbusters: Afterlife’ (2021). Callie (Carrie Coon) heeft als ongehuwde moeder met twee opgroeiende kinderen de grootste moeite om zich staande te houden in de keiharde Amerikaanse maatschappij, waarin nog steeds geldt dat niet werken nauwelijks geld betekent. De twee tienerkinderen Trevor (Finn Wolfhard) en Phoebe (Mckenna Grace) maken het er allesbehalve gemakkelijker op. Van de 'vriendelijke huisbaas' krijgen ze te horen dat ze uit hun appartement worden gezet. Ze krijgen nog even tijd om te pakken, maar dan is het einde oefening.

 

Op dat moment krijgen ze bericht dat Callies vader overleden is en ze zijn bezittingen geërfd hebben. Een alternatief is er niet en dus vertrekt het gezin naar Summerville, een afgelegen gat in de staat Oklahoma, waar ze een krot van een boerderij, de zogeheten Dirt-farm aantreffen. Callies vader was een aparte man, een kluizenaar die bekend stond als ‘The Dirt Farmer’ van wie niemand gedacht had dat hij familie zou hebben. Een band met hem heeft ze nooit gehad, sterker nog: ze heeft zich altijd door hem in de steek gelaten gevoeld. Callie had gehoopt snel wat geld te kunnen opstrijken voor het pand, om te kunnen terugkeren naar de stad. Maar dit krot raakt ze aan de straatstenen niet kwijt, dus is het drietal gedwongen een nieuw leven in Summerville op te bouwen. Sterker nog, vaderlief had zelfs de nodige schulden achtergelaten.

 

Hoe Callie daar mee omgaat, wordt niet duidelijk. ZoonTrevor valt voor de charmes van de zelfverzekerde Lucky (Celeste O’Connor) en neemt een baantje bij de diner waar zij ook werkt. Studiebol Phoebe gaat naar de plaatselijke zomerschool waar ze vriendschap sluit met de praatgrage Podcast (Logan Kim) en leraar Gary Grooberson (Paul Rudd), die eigenlijk seismoloog is en de kinderen naar foute horrorfilms uit de 80’s laat kijken zodat hij zich kan verdiepen in de bevingen die Summerville dagelijks teisteren. Het duurt niet lang of Phoebe ontdekt allerlei paranormale energieën in het huis van haar opa en vreemde apparaten zoals een PKE-meter en een proton pack, al weet ze aanvankelijk niet wat ze ermee moet.

 

Ze komt erachter dat haar opa Egon Spengler heette en dat doet bij leraar Gary direct een belletje rinkelen. Hij herinnert zich nog de geestaanvallen in New York die door de Ghostbusters werden bezworen. Egon blijkt een naderende apocalyps te hebben willen voorkomen; aan de nieuwe generatie Spenglers de taak om zijn missie af te maken.

 

Dan pas wordt er inhoudelijk aangehaakt bij de oude succesformule. Een levendig avontuur vol met vloeken die weer ongedaan moeten worden gemaakt volgt. Grappig is dat de 'oude' Ghostbusters ook nog even om het hoekje komen kijken. Uiteindelijk overwint de echte liefde.