Woensdag 2 augustus 2017

MARIAHOUT BRENGT "RAPUNZEL" IN VRIENDELIJKE VERSIE

De studio’s van Walt Disney baseerden hun vijftigste speelfim ‘Rapunzul’ die eind 2010 verscheen, losjes op het bestaande sprookje ‘Raponsje’  in navolging van de  ‘Prinses en de Kikker' uit 2009. Dat leverde een nogal wat duister verhaal op, dat begon met een ontvoeringsscène. Prinses Rapunzel werd als baby uit haar kasteel ontvoerd door de slechte Moeder Gothel. Dat deed de vrouw niet omdat zo zo smartelijk verlangde naar een kind, het verhaal ging dat het zeer lange haar van Rapunzel genezende gaven zou hebben en daar zijn slechteriken natuurlijk wel vatbaar voor. Moeder Gothel sloot Rapunzel op in een hoge toren in grote afzondering. Toen het meisje langzaam een vrouw begon te worden, riep Moeder Gothel naar boven: 'Rapunzel, Rapunzel, gooi je haren naar beneden' en dan klom ze langs de lange, betoverde blonde haren van Rapunzel omhoog. Ze hoefde alleen maar met een kam door die prachtige gouden lokken te gaan om zelf eeuwig jong te blijven. Dit trucje werkte echter alleen zolang het haar nog aan het hoofd van Rapunzel zat, bij een knipbeurt zou het zijn magische toverkracht verliezen. Dat liet Moeder Gothel dus echt niet gebeuren.
Rapunzel koesterde al al jaren maar één wens, ze wilde zo graag naar de 'zwevende lichtjes', die elk jaar op haar verjaardag aan de hemel verschenen. Moeder Gothel verbood dat haar ‘oogappeltje’ ten strengste, ogenschijnlijk om de slechte krachten van de boze buitenwereld buiten de toren te houden.  Uiteraard was ‘moedertje lief’ er voor beducht dat iemand zou ontdekken dat zij Rapunzel als baby had ontvoerd vanwege de krachten die er in haar lokken schuilgaan.
Als de vrijbuiter Flynn Ryder in de toren klimt om zich te verstoppen voor zijn belagers - hij heeft zojuist uit het kasteel van de koning en koningin de kroon gestolen- ziet Rapunzel haar kans schoon.  In Flyder ziet ze een ticket naar de zwevende lichtjes. Gewapend met een koekenpan en haar kameleon Pascal gaan ze op pad. Moeder Gothel komt er al snel achter dat ‘haar’  Rapunzel is verdwenen, en gaat achter het duo aan.
Die belanden in een herberg vol dieven. Ook komen ze Maximus tegen, het paard van de wachterskapitein die een hekel heeft aan Flynn. Rapunzel sluit vriendschap met het paard, en samen reizen ze verder naar het kasteel. Dat is slechts het begin van vele spannende avonturen. Het verhaal dat Disney het publiek voorschotelde is zo complex dat Toneelvereniging Mariahout dit woensdagmiddag –twee weken na de première in Openluchttheater Mariahout-  in het Openluchttheater Vrouwenhof onmogelijk allemaal in een luchtig bedoelde jeugdproductie kon samen bundelen. Het klassieke sprookje is eenmaal verpakt in een familievoorstelling een voorstelling waarin de zoektocht naar liefde, familie en het leven centraal staat. Het verhaal draait nu om Prins Bas. Als hij de juiste leeftijd bereikt heeft, gaat hij op zoek naar een leuk meisje om mee te trouwen. Waarschijnlijk met het schrikbeeld van de Engelse Prins Charles voor ogen besluit Bas dat hij zijn oog slechts laat vallen op ‘een meisje dat hem kiest om wie hij is en niet om wat hij is’. Rapunzel voldoet helemaal aan deze karakterschets, en natuurlijk probeert vrouw Manie (een mildere versie Moeder Gothel) krampachtig het meisje voor zichzelf te houden, maar uiteraard overwint de liefde elke hindernis. Zeker in het betoverende Vrouwenhof! Bij aanvang van het stuk belandt het publiek direct bij de audiëntie die de toekomstige prinses moet aanwijzen. Prins Bas, gezegend met het uiterlijk van Willem Ruis, heeft fysiek zoveel mee dat hij zijn droomprinses wel op een natuurlijke wijze tegen het lijf loopt, ook al woont ze dan afgeschermd in een toren, die gelukkig niet de Toren van Babel blijkt te zijn. Onder het 460 koppige publiek bevonden zich ook diverse prinsesjes, wellicht in de hoop zelf een jong prinsje te scoren. Ook zonder het bereiken van dat ultieme doel was er deze middag heel wat te genieten in het Openluchttheater Vrouwenhof, dat er weer majestueus bij lag. Bestuurslid Cees van de Ven, de ‘aanvoerder’ van de groene polobrigade, was dik tevreden over de opkomst. ‘Het lijkt er wel op dat iedereen die (nog) niet op vakantie is deze middag voor het Vrouwenhof heeft gekozen. ‘Met geduld en vertrouwen komt het allemaal goed’, zo werd op het podium verkondigd door de koningin. Die uitspraak had deze middag ook uit de mond van Cees van de Ven kunnen komen, want met nog diverse leuke middagvoorstellingen in het vooruitzicht, ziet hij de toekomst van het openluchttheater zonnig in. Dat enkele regenwolken even als spelbreker probeerden te fungeren, deed daar niets aan af. Onder het publiek waren het ook louter vreugdevolle reacties die er op te tekenen vielen.  ‘Als kind heb ik toneelvereniging Mariahout vaak aan het werk gezien in het Vrouwenhof. Bij de vroegere directeur van De Kring, Leo Kievit, was dit gezelschap altijd vaste prik. Nu ben ik de mama, en het is leuk om mijn kinderen op dezelfde wijze te zien genieten als ik vroeger zelf deed. Voor mij was dit dus ook een middagje nostalgie’, aldus een montere deerne die op eigen houtje het park een stuk mooier kleurde. Bij de entree van het park klonken ook tevreden geluiden. ‘Steeds minder bezoekers proberen hun auto in het park te parkeren. Dat mag nu eenmaal niet en het lijkt wel dat dit inmiddels algemeen bekend is. Vrijwel iedereen komt nu op de fiets en dat is een ontwikkeling die wij van harte toejuichen’, aldus een van de trouwe medewerkers.  
Toneelvereniging Mariahout – Rapunzul.  Gezien door Jaap Pleij op woensdag 2 augustus in het Openluchttheater Vrouwenhof. Op woensdag 9 augustus kunnen de sprookjesliefhebbers hier om 14.00 uur terecht voor de Aladdin Kindershow,