Woensdag 18 april 2018

ERNST DANIËL SMID STAAT OOK ALS ACTEUR ZIJN MANNETJE

De directie van De Kring en met name de programmeurs van de dinsdagmiddagreeks werden onlangs onaangenaam verrast door het bericht dat de voor dinsdag 17 april geprogrammeerde voorstelling ‘What Lovers Do’ wegens ziekte van Peter Faber niet door kon gaan. Niet bekend is hoe ernstig het met Faber is gesteld. In de zomermaanden zou hij voor een commerciële televisiezender samen met Willebrord Frequin, Barry Stevens en Gerard Cox op reis gaan om diverse plekjes op de aardbol te bezoeken waar het viertal tot op heden niet aan toegekomen is. Tijdens ‘Kunstmin Live’ in Dordrecht met Gerard Cox als hoofdgast  zei de oer-Rotterdammer reikhalzend naar dit bijzondere uitstapje uit te zien. De vraag is of de reis inmiddels gecanceld is of dat er een vervanger voor Faber wordt gezocht.
De Kring stond door dit onheilsbericht voor de keuze om de middag te annuleren of op zoek te gaan naar een alternatief. Algemeen besloten werd tot het laatste. Het toeval wil dat I&L Entertainment  eind maart de laatste voorstelling had gepland van de tragikomedie ’n Zomer Zonder Vrouw…in Grou’ met Bartho Braat en Ernst Daniel Smid. De heren waren best bereid om de organisatie uit de brand te helpen en nog een extra voorstelling te spelen. Sinds de periode Leo Kievit onderhoudt Ernst Daniel Smid een speciale relatie met De Kring. Bovendien heeft het duo zoveel voldoening beleefd aan deze productie die ontwikkeld is met een team onder leiding van regisseur Rowdy Pelgrim en met een script van auteur Roel Meijvis dat nee-zeggen absoluut geen optie was.
De titel had eigenlijk ‘n Zomer Zonder Vrouwen’  moeten zijn, want het stuk vertelt het verhaal van twee echtparen die elk jaar samen op vakantie naar het genoemde plaatsje in Friesland gaan. Wanneer beide echtgenotes komen te overlijden, een door kanker (Braat) en de ander wegens een dodelijk ongeval (Smid), besluiten de mannen de traditie minstens nog een keer voort te zetten. Voor Ernst Daniel Smid moet iedere opvoering weer een aparte beleving zijn geweest. Enkele jaren geleden verloor hij zijn vrouw op een soortgelijke manier als Braat in dit stuk is overkomen. I&L Entertainment vermeldt in de flyer dat de heren een bijzondere chemie met elkaar hebben, wat al gebleken zou zijn gedurende hun samenwerking voor de film ‘De Volgende Morgen’ over hetzelfde onderwerp. Terwijl de camera’s nog draaiden werd het idee geboren om dit gegeven verder uit te werken in een theaterproductie. Acteren is door de vele musicals waarin hij heeft gestaan geen onbekend terrein voor Smid, maar een karakter vertolken in een productie die geheel om het gesproken woord draait, was zelfs voor deze veteraan toch een nieuwe ervaring. En het moet gezegd, ‘serieus acteren’ gaat hem heel goed af. Hij is degene die ondanks het zware verlies wil vasthouden aan deze jarenlange traditie. Goedgemutst stapt hij met boodschappen beladen het vakantiehuisje binnen, vastbesloten om er het beste van te maken. Hij is zelfs bereid zijn kookkunsten in de strijd te gooien om zijn makker voor zijn standpunt te winnen. Bartho Braat lijkt daar aanvankelijk helemaal niet toe bereid. Hij is slechts naar Grou afgereisd om zijn voormalige vakantiegenoot er van te overtuigen dat verkoop van het huisje het meest logische besluit is. Daarna kunnen beide mannen verder gaan met hun leven, voor zover ze dat tenminste nog als zinvol ervaren. Beiden staan voor de zware taak om de dood van hun geliefden zo goed en zo kwaad als het kan te verwerken en dat leidt nogal eens tot botsende meningen. Hoewel de productie na deze speciale voorstelling definitief is opgeborgen, verklap ik slechts dat ze uiteindelijk voor een ‘DAN-LIEVER-DE-LUCHT-IN-achtige oplossing kiezen. Het script van Roel Meijvis is zeker niet slecht, maar een stuk met slechts mannelijke acteurs ervaar ik toch steeds weer als ‘te beperkt’. Indien slechts een van de twee zijn echtgenote was verloren, wat automatisch impliceert dat de echtgenote van de ander was meegekomen, krijgt het verhaal ineens een heel andere dimensie. Een vrouw binnen een man-man-relatie verschaft veel meer invalshoeken, wat het in verhalende zin ook interessanter maakt. Een andere mogelijkheid was geweest om een single buurvrouw ten tonele te voeren. Een buurvrouw die bij leven nogal jaloers was op een of beide echtgenotes en nu haar kans schoon ziet. Tussen de heren ontstaat dan automatisch wat rivaliteit, waardoor het verhaal ook aan kracht wint. Binnen het gegeven hebben Braat en Smid echter hun mogelijkheden optimaal benut. Het ligt dan ook in de verwachting dat ze wel vaker gezamenlijk zullen optrekken. Ik hoop dat ze Andre van Duin daar dan ook bij betrekken, want in de meest populaire volkskomiek die Nederland ooit gekend heeft, schuilt toch ook een zeer warmbloedig toneelhart, zoals hij al enkele keren te sporadisch bewezen heeft. Voorwaarde is wel dat er een regisseur wordt opgezet die Van Duin heel kort houdt, want hij gaf zelf grif toe dat hij zijn rol in ‘Hendrik Groen’ als het aan hem had gelegen veel uitbundiger had ingevuld. Deze laatste ‘Zomer Zonder Vrouw’ was niet uitverkocht. Mede-organisator Henk Raats schrijft dit toe aan de relatief korte voorbereidingstijd, waardoor hij geen kans zag de doelgroep nog eens extra warm te maken voor deze laatste dinsdagmiddagproductie van het seizoen. Het programma voor het seizoen 2018-2019 is inmiddels bekend en dat wordt op dinsdag 22 mei (aanvang 14.00 uur) feestelijk gepresenteerd in De Kring.


‘n Zomer Zonder Vrouw – met Bartho Braat en Ernst Daniel Smid. Laatste- en tevens ingelaste voorstelling in de dinsdagmiddagserie van dit seizoen. Gezien door Jaap Pleij op dinsdag 17 april in de kleine zaal van De Kring.