Maandag 25 november 2019

ANNEMARIE VAN GAAL LIET ZICH ALTIJD DOOR DE MARKT LEIDEN

Overal liggen kansen, maar de mooiste ondernemerskansen liggen vaak buiten de gebaande paden. Door de markt anders te benaderen, je bedrijf anders te organiseren of met andere verdienmodellen te werken, kun je van vrijwel iedere onderneming een succes maken. Dat was het thema van gastspreker Annemarie van Gaal tijdens de zevende editie van de Roosendaalse Business Awards maandagavond in De Kring. Het publiek werd in eerste instantie een lezing van 25 uur in het vooruitzicht gesteld. ‘Dat zou ik best willen en misschien ook wel kunnen, maar het is toch echt de bedoeling dat ik 25 minuten aan het woord ben’, reageerde de vroegere zakenvrouw van het jaar adequaat.  Ze was aangenaam verrast door de aanwezigheid van burgemeester Han van Midden die het spits afbeet met een pleidooi voor verbinding. ‘In Amsterdam zie je de burgemeester nooit bij dit soort bijeenkomsten. Leuk dat uw burgemeester zijn vrije avond opoffert om u allen persoonlijk welkom te heten’, haalde ze een wit voetje in het Stadskantoor.

Van Midden zei  trots te zijn  op de vele 'parels' in de regio’. ‘Bedrijven die de verbinding, samenwerking en verduurzaming zoeken, zijn de uiteindelijke winnaars en allemaal op hun eigen gebied geweldige ambassadeurs voor het Roosendaalse ondernemerschap’.

Gastspreker Annemarie van Gaal, die aan de wieg stond van de Russische versies van Cosmopolitan, Marie Claire en Good Housekeeping, ontvouwde stap voor stap hoe ze haar mediabedrijf tot een succes wist te maken in het land van Poetin, daar waar anderen faalden.  ‘Ik heb eigenlijk zelf nooit ideeën gehad, maar ik liet me altijd leiden door de ingevingen van anderen. De doelgroep weet immers beter dan wie ook waar en bij wie de behoeften liggen. Ik ontwikkelde in mijn mediabedrijf een systeem waar ik circa twintig jongeren liet meebeslissen bij belangrijke beleidsbeslissingen. Zij vormden mijn zogeheten Raad van Inspiratie. Of het nu over kleurgebruik, titels van magazines ging, ik voer blind op hun oordeel, en dat heeft me geen windeieren gelegd. Aan de Raad van Commissarissen daarentegen liet ik me eerlijk gezegd niet zoveel gelegen liggen. De beste raad van mijn inspirators was om steevast de cover van de volgende editie op de uitgave van de voorliggende week te plaatsen. Enkele uren na de verspreiding was dit nummer geheel uitverkocht. Met als gevolg dat er allemaal gratis billboards door de stad liepen te paraderen’.
Annemarie herinnert zich nog als de dag van gisteren dat ze een telefoontje kreeg van een 23-jarig meisje dat zonder enige opsmuk meldde dat ze op het punt stond een eigen supermarkt te openen in haar dorp van amper 1700 zielen en dat ze per se wilde dat Annemarie de openingshandeling kwam verrichten. Die kans om kennis te maken met superjong ondernemerschap liet Annemarie zich uiteraard niet ontgaan. Het meisje bleek op zestienjarige leeftijd in een bakkerijtje van een ouder ondernemersechtpaar aan de slag te zijn gegaan. Toen ze niet veel later de kans kreeg dat bedrijfje voor een schappelijke prijs over te nemen, hapte ze meteen toe. Dat deed ze opnieuw toen ook het supermarktje naast de bakkerij te koop werd gezet. Beide ondernemingen voegde ze samen tot een supermarkt nieuwe stijl. In plaats van zelf alle verkooprisico’s te nemen, bood ze diverse specialisten in de regio de gelegenheid om hun producten in haar supermarkt  uit te stallen en te verkopen, waarbij ze 25 procent van de omzet bedong. Hoewel zo’n concept volgens de huidige economische wetten niet levensvatbaar is in een plaats met 1700 inwoners kreeg ze de financiering moeiteloos rond.

In de visie van Annemarie had een dergelijk businessplan zelfs de redding van V&D kunnen betekenen. ‘Als V&D bij voorbeeld de eerste- of kelderverdieping had benut om regionale ondernemers de kans te geven om hun toonaangevende producten daar te verkopen, zouden ze veel meer klanten hebben getrokken. Ik zou zeker een keer per week langs gaan om te zien of er nog iets nieuws aan het assortiment was toegevoegd, en ik denk velen met mij. V&D verkocht best kwalitatief goede producten, maar het concern heeft nooit duidelijk kunnen maken waarom de consumenten hun sokken uitgerekend daar zouden moeten kopen’. Helaas vertelde Annemarie er niet bij waarom ze zelf V&D niet heeft overgenomen om haar ideeën aan de praktijk te toetsen. MZP, oftewel de Multinational Zonder Personeel wordt volgens haar binnen afzienbare tijd een nieuw economisch begrip. ‘Je kunt producten het beste daar laten maken waar de vraag het grootst is. Keerzijde is wel dat er steeds minder vraag zal zijn naar vast personeel. Dat is een somber toekomstperspectief, maar de realiteit is helaas niet anders.  De ondernemer zal steeds meer een strateeg worden!’   Tot slot haalde ze nog een uitspraak van ijshockey-grootheid Wayne Gretzky aan. ‘Je moet altijd kijken naar waar de puck heen gaat en niet waar hij vandaan komt’.  
Dan de verdeling van de Roosendaalse Business Awards, want daar ging het uiteindelijk om. TriStar Industries, dat schoonmaakmiddelen voor de industrie produceert, keerde huiswaarts met de Business Award. De ZorgAward ging naar WijZijnRoosendaal, de City Award is gewonnen door BBQ Experience Centre, terwijl Washin' 7 de Small Business Award in de wacht sleepte.  De bijeenkomst trok circa 450 bezoekers.