Vrijdag 13 oktober 2017

GALERIE SCHELTEMA WINT ROOSENDAALSE CULTUURPRIJS 2017

Directeur Ed Vreeman van sponsor Rabobank hield de spanning er rond half tien nog even in. Maar toen kwam toch de naam van Galerie Benjamin Scheltema als winnaar van de Roosendaalse cultuurprijs 2017 uit de envelop. De andere genomineerden waren fotograaf Aad Meijer, de Openluchttheaters Nispen en Vrouwenhof en The Loods Graffiti Hall of Fame. De JongerenCultuurprijs ging naar de theatergroep Hofplein voor hun straatproductie ‘Dromen of wat we nog niet wisten’. In deze categorie was slechts een andere genomineerde: The Dutch Bears, vier jongeren die een film hebben gemaakt over de tocht die de Polar Bears in 1944 aflegden om onder meer Roosendaal te bevrijden van het Duitse juk. Op 29 oktober is het exact 73 jaar geleden dat de bezetter zich overgaf. Op die dag is de film nog een keer te zien in het Roosendaalse City Theater. 
Op het podium van de grote zaal in De Kring werd na afloop een spontaan feestje geweest. Directeur Jan-Hein Sloesen van De Kring zal ongetwijfeld tevreden terugkijken op de editie 2017 van de Cultuurprijs. Voor het eerst was er sprake van een echt professionele presentatie en een dito invulling. De opening werd verzorgd door Rottier Dance Masters, de winnaar van de JongerenCultuurprijs van het vorig jaar, ondersteund door een groep skatedansers. Voor de presentatie was Dave Luza, de leading man van de theatergroep Sterk water,  ingehuurd en dat was bepaald geen verkeerde keuze. Met de verwondering van een buitenstaander liet hij zich door het publiek ‘influisteren’ wat er momenteel allemaal speelt in Roosendaal. Wat maakt deze stad nu zo speciaal?, wilde hij van de voorste rijen weten. ‘Onze goede inborst’, bleef als enig antwoord bij Dave hangen. De praatjes met de genomineerden verliepen erg vlot. Vooral fotograaf Aad Meijer zei een aantal zinnige dingen. Een aantal decennia terug was de in Schiedam geboren fotograaf ook een buitenstaander. Het toenmalige Brabants Nieuwsblad lokte hem naar het wulpse zuiden. ‘Het Brabants Nieuwsblad was een echte krant, van en voor de mensen. Die mensen mochten graag mopperen op hun stad, dat is nu niet anders, maar diep in hun hart zijn ze toch wel vervuld met trots. Ze zullen het alleen niet zo gauw uiten’. Achteraf is het maar goed dat de prijs naar Benjamin Scheltema  ging, want hij kon wel een opkikkertje gebruiken. Hij schetste een uiterst onzekere toekomst voor zijn galerie, en dat draaide uiteraard om de financiën. ‘Ik kan mijn jonge kunstenaars op dat gebied helaas weinig zekerheden bieden’. Het motto van het kabinet dat nu in de steigers staat, ‘Vertrouwen in de toekomst’, deelt hij vooralsnog niet. Het hoge tempo van de presentatie bleek al snel een reden te hebben. Voor het optreden van Sterk Water in de (bijna) voltallige bezetting, versterkt met Roemer van der Ploeg en Tim Zeegers,  was maar liefst 25 minuten uitgetrokken. De heren hadden deze gratis ‘reclametijd’ natuurlijk kunnen gebruiken om het publiek een voorproefje te geven van ‘Een magische Kerst met Op Sterk Water’, een heuse kerstshow die op donderdag 21 december te zien is in De Kring. ‘Maar dat doen we bewust niet. De tijd is nog niet rijp voor de kerstsfeer.  We laten ons liever door u, het publiek, inspireren. U rijkt ons een onderwerp aan en wij gaan daar theatraal mee aan de slag’, aldus Luza op uitnodigende toon.  Prompt werd er van de achterste rijen iets geroepen over goederentreinen, die 3 miljoen hebben gekost maar niet over Roosendaals spoor mogen rijden. Probeer daar als externe theatergroep maar eens chocolade van te maken. Dave Luza en zijn secondanten draaiden daar hun hand niet voor om. Met de stem van Brilsmurf en enkele andere blauwe mannekes  wisten ze deze zoveelste misser in het gemeentelijk beleid via een knappe improvisatie naar het podium te vertalen.  Een zekere Jennifer mocht met de toeter in de hand vanuit de zaal bepalen of ze op een correcte wijze werd toegezongen door het drietal. Ze was zodoende haar eigen fact-checker. Tegen het slot waren nog enkele minuten ingeruimd voor een interview met de scheidende cultuurwethouder Hans Verbraak. Hij gaf een korte uiteenzetting van het cultuurfonds  ‘dat er nu echt aan zit te komen, maar nog wel afhankelijk is van co-financiers’. Roosendalers zijn in de ogen van Verbraak ‘trotse mensen met het licht uit’, waarmee hij naadloos aansloot op het betoog van Aad Meijer eerder op de avond. In het volle licht  van de schijnwerpers ‘bekende’ hij zelf grif juist bijzonder trots te zijn op de cultuurinspanningen in zijn gemeente. ‘Neem de graffiti Hall aan de Oostelijke Havendijk. Toen initiatiefnemer Remco zijn beklag deed over de gebrekkige mogelijkheden om zich in zijn eigen stad te ontplooien, heb ik hem meteen uitgenodigd om eens te komen praten. ‘Jij hoeft niet langer naar Hoogerheide om spuitend te kunnen schilderen’, deed ik gelijk een plechtige belofte.  Een muurtje naast het politiebureau was het eerste ‘doek’ dat ik de graffitispuiters kon bieden. Dat sloeg zo goed aan dat ze al snel een leegstaande loods op het industrieterrein konden betrekken. Die loods is in korte tijd uitgegroeid tot een ware toeristische attractie’.
Uitreiking Cultuurprijs – Gezien door Jaap Pleij op vrijdag 13 oktober in de grote zaal van De Kring.   
FOTO: Op Sterk Water is op donderdag 21 december te zien in De Kring met de kerstshow ‘Een magische kerst met Op Sterk Water’.