Vrijdag 14 juli 2017

ROOSENDAAL GOOIT ER WEER EEN KWARTIERMAKER TEGENAAN

Dit College van B&W blijft onvermoeibaar doorgaan met het verspillen van belastinggeld. Na het gestuntel met Riek Bakker, de binnenstadsdirectie en het gehannes binnen de cultuursector, waar de aanstelling van een externe kwartiermaker de redding moet brengen,  zijn de bestuurders tot het besef gekomen dat Roosendaal een apart citymarketingbureau moet krijgen. Althans, dat heeft de bestuursvleugel niet zelf bedacht. Dat hebben ze zich laten influisteren door de ‘vermaarde’ Bart Derison van Connect, de man die ook aan de wieg stond van die hele binnenstadsonzin waarvan we nu de wrange vruchten plukken en het ‘geweldige’ gemeentelijke magazine RZijn. Het huidige medewerkersbestand van het VVV en de afdeling Communicatie van de gemeente moeten binnen die nieuwe organisatie samen gaan werken.
De opdracht is om de stad ‘positief uit te dragen op de terreinen, sport, cultuur, wonen en ondernemen’. Toegegeven, daar is de gemeente zelf nooit erg succesvol in geweest.  De PVC heeft daar vaak op gewezen, fijn dat dit eindelijk ook door het Stadskantoor is erkend. ‘Nu worstelt de stad met een wirwar aan uitingen, waarbij iedereen op eigen houtje bezig is’, stelt de gemeente. De PVC had het zelf niet beter onder woorden kunnen brengen. Maar welke hervormingen dient het citymarketingbureau nu precies door te voeren, en wat is precies de meerwaarde van het VVV binnen dat proces?  Het Bureau Connect van Derison constateert terecht dat we ‘hier nu eenmaal geen historische gevels of een bijzondere binnenstad aan de bezoekers van buitenaf te bieden hebben’.  Het VVV kan dan ook weinig anders doen dan wandel- en fietstochten, een bezoekje aan koopjescentrum Rosada  aanbevelen en wijzen op omringende plaatsen, zoals Hoeven en Bergen op Zoom, die wel over echte toeristische trekpleisters beschikken. Derison is echter niet voor een gat te vangen en kwam vervolgens op het lumineuze idee om op zoek gegaan naar ‘de slagader van de stad’.  Die dacht hij vervolgens te hebben gevonden in die ‘onverzettelijke doenersmentaliteit’, wat daar ook onder verstaan mag worden.  Derison denkt dit te staven door te wijzen op de komst van de Primark, een bedrijf dat overigens niet bekend staat om zijn geweldige arbeidsomstandigheden. Maar dat past uiteraard niet in zijn verkooppraatje. ‘Roosendaal heeft gewoon gezegd: we zorgen er voor dat het komt’. Met woorden van soortgelijke Eurekastrekking zal hij ongetwijfeld in de bestuursvleugel de ijdelheid hebben gestreeld van wethouder Hans Verbraak, die direct de denkbeeldige portefeuille trok en er het lieve sommetje van tweehonderdduizend euro uit tevoorschijn toverde. Verspilling van belastinggeld is kennelijk moeilijk af te leren als je eenmaal met dat virus bent behept. ‘Roosendaal is juist beter in het doen’. Dat is de ‘verrassende’ boodschap die het citymarketingbureau moet gaan uitdragen onder leiding van….. Ja, onder leiding van wie eigenlijk? Daar heeft Derison ook over nagedacht. Hij kost wat, maar dan heb je ook wat. Er komt naar beproefd recept weer eens een externe kwartiermaker boven dit bureau te hangen.  ‘Wel moet de stad de paar kansen die ze krijgt om zich positief te presenteren voortaan veel meer uitventen’, aldus de slotwoorden waarmee de Vlaamse goeroe zijn zoveelste vette declaratie bij de gemeente indiende. ‘Als Roosendaal de gelukkigste stad van Brabant blijkt, moeten we die kans met beide handen aanpakken’, verwees Verbraak nog in zijn dankwoord naar een rammelend bevolkingsonderzoekje. Ondertussen weet nog niemand wat Roosendaal na al die maanden nu precies wijzer is geworden van die binnenstadsdirectie die maandelijks 16.000 euro toucheert. Over doenersmentaliteit gesproken!  De afdeling Communicatie van de gemeente gaf na lang aandringen van de PVC toe dat ze geen antwoord heeft op die vraag. ‘Wat willen jullie nu zelf met de binnenstad’, vroeg Riek Bakker destijds in haar sollicitatiegesprek aan de wethouders toen ze hengelde naar de functie van binnenstadsontwerper. ‘Ze hadden werkelijk geen idee’, zo vertelde ze later in een ontluisterend radio-interview. Een dergelijk slechte bestuurlijke besluitvorming valt alleen te beleven in Roosendaal. Aan die infame slogan hoeft het citymarketingbureau dus alvast niet te sleutelen.  En de gemeenteraad? Die zit er bij en kijkt er weer eens naar! We zijn helaas niet anders gewend in Roosendaal.